Lidem v Konské vadí hluk, pozemky ale prodají

04. březen 2006 | Město

Třinec – Poslední výkupy pozemků nyní probíhají kvůli plánované významné dopravní akci v Třinci u průmyslové zóny Baliny. Letos v srpnu bude dokončena první etapa této stavby, která má vytvořit dostatečné dopravní spojení uprostřed zóny včetně vybudování mostu přes řeku Olši. Druhá etapa má vyřešit vjezd nákladní automobilové dopravy do centra města a především její odklon přímo do průmyslové zóny a následně do Třineckých železáren, kde vznikne nový vstup pro kamiony. Investice za 250 milionů korun spočívá ve vybudování nadjezdu nad železniční tratí, která zónu Baliny protíná a brání plynulému vjezdu aut do jejího centra. Právě kvůli tomu se minulý týden sešli obyvatelé místní části Konská a Osůvky s vedením města i projektantem nadjezdu. „Většina nákladní dopravy vede přes město do Třineckých železáren a dalších asi 60 firem v areálu. To chceme změnit tak, aby jezdili přes Baliny, kde ale plynulému průjezdu brání semafor. Nadjezd je proto nezbytný pro to, aby se netvořily kolony aut a nezatěžovaly prostředí v Konské,“ vysvětlila asi šestnácti přítomným občanům Konské místostarostka Věra Palkovská. Několikrát zdůraznila, že podle rozptylové studie má mít nadjezd přínos z hlediska znečištění ovzduší, které by se bez něj v této části města výrazně zhoršilo, protože k nárůstu dopravy určitě dojde. Podle Palkovské se zatím městu podařilo domluvit se všemi majiteli pozemků, zbourat nebude nutné ani jeden dům. Původní plán s tím sice počítal, ale projektant stavbu posunul o několik metrů dál. Jeho majitelům navrhnul buď vykoupení, nebo výměnu oken kvůli snížení hluku. Pozemky vykupuje město za 190 korun za čtvereční metr. Ne všem se ale navrhované řešení líbilo. S příchodem průmyslové zóny a rekonstrukce silnice se jim prý život zhoršil. „Čím dál větší bordel je tam. A špatně provedená kanalizace zatápí dolní část pozemků,“ rozhořčil se jeden z místních. „Tam to vypadá, jak by tam řádila ruská mafie!“ rozčilila se Zdeňka Buczková. Lidé navrhovali, aby projektant zařadil ještě stavbu protihlukové stěny. „Proč by se zastupitelstvo nepostaralo o to, aby tam nebyl hluk? My slyšíme železnici, hluk z železáren a ještě nám tam budou jezdit auta,“ oponoval další z místních obyvatel Roman Čmiel. Podle projektanta ale pro stavbu protihlukové stěny nejsou podklady. „Hluková studie uvádí, že objekty na kopci nejsou ohroženy a že nedojde k překročení limitů. Stěžujete si na hluk z železáren a železnice, tak si nechte provést měření,“ řekl projektant Viliam Stančík. Součástí projektu ale podle něj je i ozelenění svahu, což by mohlo situaci zlepšit. Město potřebuje vykoupit všechny pozemky co nejdříve, aby mohlo zahájit územní řízení. Pokud podklady pro stavbu urychleně připraví, může žádat o dotaci. Petra Jurásková