Sehoř: Doprava potřebuje více peněz

24. březen 2006 | Lidé

Celodenní návštěvu regionu Třinecka a Jablunkovska absolvoval v pátek poslanec Parlamentu ČR z Frýdku-Místku Karel Sehoř (ODS). Navštívil třineckou nemocnici, besedoval se studenty, starosty Jablunkovska a také zavítal do jablunkovského sanatoria. Pětapadesátiletý poslanec je členem ODS od roku 1991 a od roku 1999 předsedou oblastního sdružení strany ve Frýdku-Místku. Poslancem je od roku 1996 a pracuje od té doby každé volební období jako člen hospodářského výboru. Jaký byl hlavně smysl vaší návštěvy Třince a Jablunkova? Je pro mě důležité, abych monitoroval odezvu na dění ve zdravotnictví ve smyslu novely zákonů. Potřebuji slyšet odezvu od lidí - jaký na ni mají názor, jaké mají problémy... A jestli novely, které jsme nedávno přijali a neustále přijímáme, život usnadňují a jsou výhodné také pro pacienty, či nikoliv. Odpusťte mi tu otázku, ale připadá mi, že poslanci bez ohledu na stranickou příslušnost navštěvují náš region jen pár měsíců před volbami, tedy jednou za čtyři roky... Není to úplně pravda. Já jsem byl konkrétně tady v nemocnici před dvěma lety na otevření nově rekonstruované kuchyně, předtím na prohlídce nového pavilonu nemocnice a mnohokrát jindy. Nemyslím si, že je to ode mne až tak příliš drzé, že přijdu i před volbami (smích). Takže práce poslance parlamentu se neodehrává jen v Praze... Určitě ne, bývám tady velmi často. Musím říct, že v Jablunkově ještě častěji než v Třinci. Velmi dobře tam funguje Sdružení obcí Jablunkovska, které mě na svá jednání docela často zve, a také přijíždím na akce, které se v Jablunkově a okolí pořádají - sportovní i jiné. Vaší parketou je také doprava. A to je oblast, která náš region trápí snad nejvíce ze všeho, obzvlášť v posledních dnech kvůli trhlinám na silnicích. Stavba hlavních dopravních tahů je zde prioritní a neodkladná. Co pro to může udělat regionální politik? Je třeba říct, že nyní do našeho kraje proudí čtyřnásobné množství prostředků co se dopravy týče než do ostatních, což je ale dáno Zemanovým rozhodnutím o stavbě D 47. Těžko se pak žádají další peníze. Jako místopředseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a díky tomu, že se dopravou zabývám opravdu hodně, mám dostatek informací o tom, jak se přelévají peníze. Snažím se o přidělení peněz tam, kde je to nutné, a jsem přesvědčen o tom, že my už dnes nikoho nemusíme přesvědčovat, že u nás v regionu to nutné je. Jen je třeba na to takříkajíc více šlápnout. Takže prosadit stavbu obchvatu není jednoduché... Ale od doby, kdy se rozhodne o stavbě obchvatu, uplynou nikoliv léta, ale desetiletí. Víte proč? Protože jde o miliardové stavby. Jen obchvat Třince odhaduji na čtyři miliardy korun. Tím ale nechci říct, že se regionální politikové nesnaží - naopak. Ale potřeba v celé České republice je obrovská. Všechno vychází z toho, že zanedbanost silnic je odhadována na celém území republiky asi jeden bilion korun! To je tisíc miliard, tedy ohromné množství financí. A když si představíte, že každý rok se na dopravu obecně - tedy i na údržbu se dává 50 miliard, spočítejte si, kolik let nám trvá do opravy všech silnic. Vidím jedinou možnost. A to daleko větší příliv prostředků do této oblasti, možná dvojnásobný - tedy 100 miliard ročně a také sledování efektivity. Co peníze Evropské unie? Pomáhají také při stavbě silnic a dálnic? Jistěže dostáváme peníze z Unie. Například obchvat Mostů u Jablunkova byl postaven za evropské prostředky, stejně tak například nyní budovaný úsek Dobrá - Tošanovice. Ale tady v kraji to začínalo, teď se přistupuje i ke stavbám na jiných místech v ČR. Například dálnice D 11 se staví z evropských peněz, dálnice D8 také a velké množství financí pojme také okruh Prahy. Už několik týdnů jsou místní lidé v nejistotě, jak to dopadne s automobilkou Hyundai v Nošovicích. Máte už nějaké bližší informace? K tomu bohužel nedokáži nic říct. Korejci a obecně Asiaté jsou velmi pečliví vyjednavači. Dokud nebudou přesně vědět o každé koruně, o každé škole, zabezpečení a dalších věcech, neřeknou ano či ne. Je to na nich. Ministr Urban řekl, že už vyjednávat nebude, dal nabídku a je to na rozhodnutí Korejců. Ale podle mě se pořád něco dolaďuje. Během své návštěvy jste část dne pobyl i v Sanatoriu Jablunkov. Jeho vedení zoufale hledá prostředky na opravu zastaralé budovy... Vím o tom a už dřív jsme se domlouvali, že se pokusíme pomoci. Vedení potřebuje na opravu podmáčené terasy okolo 50 milionů korun. I přesto, že návrh jsem zařadil do poslaneckých návrhů, se nepodařilo peníze získat. Při hlasování se rozhodovalo politicky blokově a neuspěl ani Jablunkov ani například knihovna v Ostravě. Bylo to zvláštní, ale ani regionální politici vládních stran toto nepodpořili, což bylo výjimečné. Problém tedy trvá, bude nutné komunikovat s ministerstvem zdravotnictví, aby prostředky na opravu zařadili do svého plánu. Jiná cesta není. Pokud bych měl hovořit politicky, plán ODS je, aby dotací bylo méně a obcím se nechávalo více vlastních prostředků, s nimiž by samy regiony hospodařily a určovaly si vlastní priority. Momentálně fungující systém rozdělování státních prostředků je špatný. Děkuji za rozhovor. Petra Jurásková