Jurosz: Svítí se, aby auta byla lépe vidět

21. duben 2006 | Lidé

Od 1. července dojde k některým změnám v zákoně o provozu na pozemních komunikacích. Jak se dívá na hlavní změny v pravidlech, jsme se zeptali Teofila Jurosze, školitele autoškoly Centrum v Třinci. Co je podle vás nejzásadnější změnou, kterou novela zákona o silničním provozu přináší? Nejdůležitější je zavedení bodového systému. Ovšem můžu vám říct, že není dotáhnutý do konce. Někteří poslanci ještě k tomu dávají připomínky, podle nich by nemělo být dvanáct, ale osmnáct bodů. Dále není určeno, zda řidič, který přijde o průkaz, bude muset vykonat v autoškole znovu jen zkoušky, nebo si bude muset dokoupit i výuku. Myslíte si, že je zavedení bodového systému prospěšné? To je krůček k tomu, abychom se na cestách nepozabíjeli. Na cestách jezdí deset až patnáct procent řidičů – lumpů a na ty je třeba si došlápnout. Otázkou je, jak to bude policie využívat a provádět, aby dostali ponaučení. Není účelem každého sešlapat a pokutovat, ale je třeba, aby šofér věděl, že je-li značka Stůj, dej přednost v jízdě, musí zastavit, i když nikdo nejede. Jsou takoví, kteří to nerespektují. Dále se nedodržují plné čáry a podobně. To všechno jsou věci, které přispívají k dopravním nehodám. Takže tady bodový systém pomůže, i když samospasný není. Myslíte si, že přibude prostor pro korupci, že systém bude snadněji zneužitelný? Určitě, neznám nic, kde by prostor pro korupci nebyl. Z doslechu vím, že policista při zásahu má být sledován kamerou i akusticky. To znamená, že pokud by mu řidič dal tisícovku, aby to policista smazal, mělo by se to někde objevit. Ale nevím, kdy by to mělo začít platit, zda již s bodovým systémem od 1. července. V případě, že řidič nasbírá dostatečný počet bodů a má o řidičák přijít, nebude šetřit na úplatcích, obzvlášť bude-li to součást jeho živnosti. A když se navíc zavede takový nesmysl, jak je slyšet ze sdělovacích prostředků, že pokuta za chybějící dálniční známku bude stát řidiče až půl milionu, tak to mi přijde přitažené za vlasy. Co myslíte, že je nejdůležitější změnou v předpisech po bodovém systému? Ty změny prakticky nebudou velké. Ve vyhlášce je, že při vjezdu do kruhového objezdu se nebude dávat směrovka, pouze při výjezdu. To se už dnes zavádí, protože z toho budou zkoušky v autoškolách. Další připravovanou změnou v autoškolách jsou zkoušky na počítači. Bohužel v současné době ještě nevíme ani my, ani zkušební komisaři, kdy to má začít platit a jak to bude probíhat. Testy mají být trochu změněné. Myslím, že se ale se zkouškami na počítači nezačne od 1. července, ale od nového roku. Zkoušky na počítači by také měly zabránit případným podvodům nebo zkreslováním. Změn by měly dostát i testy, mají být jednodušší… Dnes jsou tři i čtyři odpovědi v testech správné. Do budoucna by měla být jenom jedna odpověď správná. Těžší by měly být zdravotnické otázky. Dnes je v testech jenom jedna otázka, přibýt by měla ještě druhá. Protože když přijdete k dopravní nehodě, mnohokrát se rozklepe i zdravotník. U nehod záleží často na minutách nebo i vteřinách. Co si myslíte o pravomoci policie odebrat řidičák na místě? Je to dobré? V každém případě. Protože nemá smysl se s tím zdlouhavě zabývat. Jestliže policista vidí, že je řidič silně podnapilý, automaticky mu odebere řidičský průkaz a do pěti dnů ho odevzdá na městském úřadě. Ten pak bude řešit, na jak dlouho mu bude oprávnění odebráno, jak vysoká bude pokuta, protože policie může prozatím dát maximální pokutu dva tisíce korun na místě. Přitom existují přestupky, kde příslušník policie by měl mít možnost řidičák vzít. Jak vidíte nařízení o celoročním svícení? To je trend Evropské unie vše sjednocovat. Faktem je, že my jsme svítili přes zimu a přes léto ne a Poláci svítili celoročně. Nařízení se zavádí proto, abychom byli viděni, ne abychom viděli. Nemůžeme totiž nařídit kupovat jenom oranžová auta. Proto tedy sviť a budeš viděn. Tato změna je dobrá. Dělá se vše pro to, abychom na cestách neumírali, aby si každý vychutnával řidičský průkaz při cestě ať už za zaměstnáním nebo na dovolenou. Abychom se vraceli domů s úsměvem a ne abychom člena rodiny ztratili někde v Maďarsku, Bulharsku nebo podobně. Myslíte si, že v poslední době jsou řidiči disciplinovanější než dříve? Já myslím, že ne. Bylo více represivních možností. Dříve si mohl řidič zapsat poznávací značku, když někdo udělal velký přestupek. Policisté to potom vyšetřovali. To dnes chybí. Udělá-li dnes někdo velký přestupek nebo ohrozí bezpečnost provozu, musí mít pozorovatel ještě dva svědky. Málokdo se do prokazování činnosti pak odhodlá, protože je to dost složité. Děkuji za rozhovor. Petr Ivan