Laštůvka: Stavby cest se dají urychlit

12. květen 2006 | Lidé

Stav a rozvoj komunikací v našem regionu je velmi frekventované téma. Není významné politické strany, která by si v nynějším předvolebním období tuto problematiku nezařadila mezi priority svého programu. Na praktické otázky ohledně přípravy staveb důležitých dopravních tepen v regionu jsme se zašli zeptat Václava Laštůvky ze Slezské silniční iniciativy, jejímž cílem je urychlení přípravy staveb na Třinecku, Českotěšínsku a Jablunkovsku. Proč vůbec Slezská silniční iniciativa vznikla a funguje? Koncem roku 2004 jsme si řekli, že založíme Slezskou silniční iniciativu, jejímž cílem mělo být krizové řešení vjezdu a výjezdu do Třince. Chtěli jsme pro to využít připravované už vystavěné a právě realizované komunikace v regionu. To mělo pomoci jednak městu, ale také vazbě na silnici E 75 z Polska na Slovensko přes Českou republiku. Jaká je tedy aktuální situace na jednotlivých úsecích? Obchvat Dobré je už realizován, úsek Dobrá – Žukov se realizuje nyní a bude hotov do roku 2007, úsek od Frýdecké ulice v Českém Těšíně kolem průmyslové zóny a přes přehradu k hraničnímu přechodu v Chotěbuzi také stojí. Připraven je obchvat Českého Těšína a Jablunkova, obchvat Mostů u Jablunkova je hotový, v Hrádku proběhne stavba v souvislostí s rekonstrukcí železničního koridoru. V Třinci je už dokončena takzvaná Myší díra, chystá se napojení z Českého Těšína na Baliny, připravuje se výstavba kruhové křižovatky na silnici I/11, která nahradí stávající u třinecké restaurace U Napoleona a začne se letos stavět. Měla by být hotova do roku 2007. Kde jsou zatím nejzávažnější nedostatky? Jako nejslabší úsek z hlediska přípravy jsme v roce 2004 vyhodnotili úsek Oldřichovice – Bystřice. Tehdy byly naše plány na přípravu směřovány k roku 2009. Příprava takové stavby trvá asi osm let, my jsme to ale chtěli dokázat za tři roky. Navíc jsme tehdy ještě nic nevěděli o Nošovicích, tedy plánované investici automobilky a nutnosti vybudovat napojení na Slovensko. Situace v dopravě prostě byla už tehdy neúnosná a bylo třeba urychleně začít podnikat nějaké kroky k nápravě. Věděli jsme, že dojde k ještě většímu nárůstu dopravy, nyní už víme, že k němu budeme muset připočítat i Nošovice. Úsek mezi Oldřichovicemi a Třanovicemi je ale podstatným úsekem ke zlepšení dopravní situace v Třinci. Tehdy jsme plánovali, že bude hotov v roce 2012. Nyní už je připravena studie, ale máme kolem toho mnoho dalších problémů například v souvislosti z dopady na životní prostředí. Jako Slezská silniční iniciativa jsme tento proces chtěli urychlit. Proč je takovou prioritou příprava úseku Bystřice – Oldřichovice? V roce 2008 by měl být hotov obchvat Těšína a obchvat Jablunkova. Kamiony se na vjezdu vyhnou Třinci, protože se zejména v zimě budou chtít vyhnout Neborovskému kopci. Ale výjezd z Třince bude pořád starým úsekem. Ukázkou toho, jak by pak zhuštění a zpomalení dopravy mohlo vypadat, teď naznačí situace na mostě přes Olši ve Vendryni, kde budou zahájeny rozsáhlé několikaměsíční opravy už během několika dnů. My proto tvrdíme: Udělejme v úseku Třanovice – Oldřichovice všechno do roku 2010, ale především se pokusme udělat krizové řešení dopravy v Třinci, tedy úsek Bystřice – Oldřichovice. Ten chceme co nejdříve, do roku 2009. K tomu musí být nejpozději do konce ledna 2007 vyjádření ohledně životního prostředí ve vztahu k Natuře 2000 v Bystřici a ve stejném termínu potřebujeme mít hotové územní rozhodnutí. Musí být také vyřešen výkup pozemků tak, aby se mohlo velice rychle vydat stavební povolení a z počátku roku 2008 se mohlo začít stavět. Jakým způsobem toho chcete docílit? Když se začalo mluvit o Nošovicích, vznikl tlak na dokončení všech staveb v termínu do roku 2008. Technicky to sice možné jistě je, ale kdo má zkušenosti z praxe, musí ho uznat jako nereálný. Pokud chce stát prosazovat své zájmy, musí k tomu legislativou vytvořit takové podmínky, aby byly uchopitelné. Snažíme se řadit etapy tak, aby byly vstřícné jedna k druhé, v návaznosti na sebe, bez prostojů. Jednotlivé etapy možnými způsoby překrýváme, a tak může dojít k citelnému zkrácení celého dlouholetého procesu. Jaké ještě mohou ležet v cestě překážky? Aby snaha o maximální zkrácení termínů byla smysluplná, vyžaduje to také, aby jí v cestě stálo minimum negativních aktivit, například ve formě peticí. Pak je tu další důležitá věc, a tou je jednota pohledu na věci s tím spojené, zejména finanční. Třeba co se výkupů pozemků týká. Současná a vlastně i budoucí legislativa se k tomuto problému chová dá se říct kontraproduktivně. Nový zákon umožňuje vyvlastnění, ale když by někdo své pozemky chtěl dobrovolně prodat hned, tak může, ale za vyhláškovou cenu. Navíc katastr různé úseky hodnotí různě. Sousedící pozemky mohou být na pohled stejné, ale jsou-li různě zatříděné, liší se jejich cena. A lidé se oprávněně ptají, proč soused dostane více peněz, než oni. Myslíte si, že se vám podaří úspěšně se během dalších let a měsíců utkat s nejrůznějšími překážkami? Všichni v tomto státě si uvědomují potřebnost výstavby vyhovujících komunikací v našem regionu. Našim cílem je, aby se nám za podstatného a vstřícného přístupu obyvatel tohoto území podařilo vysvětlit, přesvědčit a prokázat, že se situace dá urychlit pokud se zvolí konkrétní nestandardní opatření. Osobně si myslím, že prokazování občanské neposlušnosti je ten poslední postup. Vstřícným přístupem chceme na konkrétních důkazech přesvědčit, jak lze něco řešit nestandardně, ale bez kolizí a střety s předpisy. Dělat nebo přijmout změny zaběhlého systému mnohým lidem činí velké potíže. Děkuji za rozhovor. Iva Lupková