Sdružení: Třinecku hrozí kolaps dopravy

01. červenec 2006 | Město

Region – Na vážnou dopravní situaci v regionu Třinecka upozorňuje Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pokud nedojde ke sladění termínu výstavby silnice I/11 směrem na Slovensko se zahájením výroby v automobilce Hyundai v Nošovicích, hrozí zde dopravní kolaps. Členové Sdružení, mezi které patří firmy i obce v kraji, se shodli na zasedání své rady na tom, že je třeba změnit vládní usnesení o termínu dostavby silnice I/11 v úseku Třanovice – Mosty u Jablunkova. Usnesení totiž počítá s dobudováním hlavního tahu na Slovensko až v  roce 2012, kdy už automobilka bude vyrábět. Sdružení proto hodlá apelovat na novou vládu i ministerstva. „Silnice I/11 má už dnes téměř stejnou zátěž jako dálnice, v některých úsecích na Třinecku jí projede denně 22 tisíc aut. Vezmeme-li v úvahu, že po dostavbě automobilky Hyundai se k tomu přidají další tisícovky kamionů denně, hrozí dopravní kolaps,“ prohlásil viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje a generální ředitel Třineckých železáren Jiří Cienciala. Historické konstrukční a provozní parametry hlavního tahu na Slovensko už dávno neodpovídají současnému dopravnímu zatížení. „Kromě celé subdodavatelské a odběratelské logistiky firmy Huyndai a KIA musíme počítat také s růstem výroby v podnicích jako jsou Třinecké železárny a v průmyslových zónách,“ zdůraznil Miroslav Fabian, generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Hlavním problémem, který nyní může blokovat výstavbu hlavního tahu na Slovensko, není nedostatek finančních prostředků, ale vládní usnesení, podle kterého například jedna z tras rychlostní silnice Oldřichovice – Bystřice má být hotova až v roce 2012. Jiří Cienciala je přesvědčen o tom, že lze s budováním tohoto úseku začít co nejdříve, aby byla dokončena v roce 2009. „Pro urychlení celého procesu by také výkup pozemků na stavbu mohly provádět obce,“ řekl viceprezident Sdružení. Tento záměr na oficiální úrovni podpoří také senátor Václav Roubíček, prezident Sdružení. K podpoře celého postupu vzniká  prohlášení pro urychlení výstavby páteřní dopravní trasy ve směru Polsko-Krnov-Opava-Ostrava-Třinec-Slovensko. Připravuje ho Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, Krajská hospodářská komora Moravskoslezského kraje a další podnikatelské subjekty. Petra Jurásková