Dokončení obchvatu v roce 2009 je priorita

12. září 2006 | Město

Třinec - Řešit kritickou dopravní situaci a hrozící kolaps dopravy na Třinecku. Takovou výzvu dali minulý týden účastníci semináře v kulturním domě Trisia v Třinci. Účastnili se ho i čerstvě zvolení ministři Martin Říman a Aleš Řebíček, představitelé regionu a firem včetně Hyundai Nošovice. Účastníci semináře důrazně apelovali na ministerstva i vládu, aby zařadila modernizaci silnice I/11 mezi absolutní priority v Česku tak, aby mohla být zprovozněna v návaznosti na náběh výroby automobilek Hyundai a KIA. V případě, že nedojde ke sladění termínu modernizace hlavního tahu na Slovensko s výstavbou nové automobilky Hyundai v Nošovicích, hrozí na Třinecku dopravní kolaps. Nárůst dopravy má být až o několik stovek kamionů denně. „Nárůst dopravy, především kamionové, bude markantní. Vládní usnesení 550/2006 o investiční smlouvě s Hyundai počítá s tím, že z Nošovic se bude jezdit do Žiliny po R48 do Těšína, pak přes Baliny na I/11 a přes Vendryni do Bystřice a do Hrádku. Jablunkovu se trasa vyhne přes obchvat. Podstatou semináře bylo urychlení výstavby úseku Bystřice - Oldřichovice - Nebory - Třanovice, aby se kamiony Třinci a Vendryni vyhnuly,“ říká Petr Sagitarius za Slezskou silniční iniciativu. Stejný názor zastává i korejská strana, otázkou zůstává termín dokončení výstavby. Na semináři se hovořilo o letech 2009 nebo 2010, což je posun oproti vládou plánovaného dokončení trasy, který byl původně stanoven až na rok 2012. „Reálnější je asi rok 2010,“ potvrdil i poslanec Karel Sehoř (ODS), člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) slíbil, že udělá vše pro to, aby silnice I/11 byla dokončena už v roce 2009, přestože jde o šibeniční termín. Kritické je zatím i napojení Čadce a Žiliny. Úsek Svrčinovec a Čadca není vůbec připraven. Automobilka KIA začne svůj provoz letos, Hyundai o dva roky později. Každých šest minut vyjede naproti sobě jeden kamion z Nošovic a jeden ze Žiliny denně. Navíc budou vyjíždět subdodavatelé z průmyslové zóny Hrabová v Ostravě, což by už příští rok mělo znamenat nárůst o 300 kamionů denně. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) chce vypracovat pečlivou analýzu nárůstu dopravy. Čísla mu zatím připadala nadsazená. Petr Ivan