Bezbariérové autobusy pro vozíčkáře nejezdí

19. září 2006 | Město

Třinec - Lidé na invalidním vozíku mají smůlu. Do většiny spojů avizovaných v jízdním řádu jako bezbariérové se nemohou dostat. Takové bylo zjištění terénního výzkumu v rámci komunitního plánování v Třinci. Jeho koordinátorka spolu s šéfredaktorkou týdeníku Horizont na invalidním vozíku v úterý na vlastní kůži zakusily peripetie vozíčkáře. „Mám od vozíčkářů nebo rodičů vozíčkářů informace, že bezbariérové autobusy nejezdí, jak mají, nebo že nemají funkční plošiny. V rámci komunitního plánování města jsme již provedli průzkum bariér na místních komunikacích s pomocí studentů, nyní jsme se rozhodli provést průzkum MHD,“ vysvětluje Pavlína Zubíčková, koordinátorka komunitního plánování. Během dopoledního průzkumu se ukázalo, že tři z autobusů, které byly v jízdním řádu označeny značkou bezbariérovosti, tuto funkci neplní. Přestože na dveřích měly značku bezbariérovosti (vozíček), vstup byl možný pouze po schodech. Řidič doporučil počkat si na další spoj. Naopak další ze spojů nebyl označen jako bezbariérový, ale nízkopodlažní autobus s plošinou přijel. Přestože se řidič snažil přijet co nejblíže k nástupnímu ostrůvku, nebylo bez výsuvné plošiny a bez pomoci druhých možné na vozíku do něj vjet. Ukázalo se však, že plošiny nejsou funkční. Teprve u posledního testovaného spoje jízdní řád souhlasil se skutečností, řidič dokonce ochotně vypomáhal s vynášením vozíku. Generální ředitel společnosti Bus Slezsko Miroslav Mihula připouští, že v letošním roce došlo k usměrňování oběhu nízkopodlažních autobusů a že tyto spoje byly redukovány, což nebylo možno zaznamenat v již vydaných jízdních řádech. „V průběhu let 1998 až 2001 jsme zakoupili 4 nízkopodlažní autobusy pro bezbariérový přístup. Po celou dobu provozu jsme však zaznamenávali pouze minimální zájem o jejich využití. Se zvyšujícím se stářím jsme se navíc začali potýkat se značnými potížemi s udržováním plošin v provozuschopném stavu a s nadprůměrnými náklady, což nepříznivě ovlivňuje ekonomiku,“ vysvětlil nám ředitel. Provedený průzkum redakce a města je však pro něj impulsem, že je potřeba se problematice vozíčkářů pečlivěji věnovat. Petra Jurásková