Nemocnice pacientům vnucuje léky ze své lékárny

16. listopad 2006 | Město

Třinec - Nemocnice Třinec nepřímo nutí své pacienty, aby využívali služeb nemocniční lékárny a předepsané léky si vyzvedávali pouze tam. Slouží jí k tomu takzvané elektronické průvodky k receptům, které vydá lékař pacientovi namísto klasického receptu. Na základě průvodky mu lékárna v přízemí nemocnice vydá příslušné léky. Jiná lékárna tak však učinit nemůže, a pokud by průvodku pacient předložil na jiném místě, léky nedostane a musí se tedy vrátit do nemocnice. Lékárníkům v regionu ani některým pacientům se to nelíbí. „Setkáváme se s tím poměrně často, lidé, kteří si nutnost vyzvednutí si léků v nemocnici neuvědomí, u nás strašně nadávají. Stává se to v lékárně na Terase, ale setkal jsem se s tím i ve výdejně v Nýdku, kde jsem pacientovi nemohl vydat inzulín. Musel se pro něj vrátit do Třince na Sosnu,“ popisuje své zkušenosti lékárník Lech Branny. Spolu s ostatními lékárníky to považuje za omezování práv pacienta. „Pacient má právo na svobodnou volbu lékárny. Nemocnice se odvolává na novou vyhlášku ministerstva, takzvanou elektronickou preskripci, ta je ale založena na trochu jiném principu. Léky nemohou být vydávány na základě nějakého papírku, ale výhradně jen receptu,“ dodává. Nezastírá, že nová služba nemocnice je znát i na obratu jednotlivých lékáren, který tímto poklesl. Pacienti jsou podle vedení nemocnice o novince dostatečně informováni a mají stále možnost volby. Pokud chtějí normální recept a léky si vyzvednout jinde, mohou o to požádat. „Zdravotní sestra mi dala do ruky papírek, že si na to vyzvednu léky v jejich lékárně. Víc mi k tomu neřekla. Kdybych si z dlouhé chvíle v čekárně nečetl informační leták, myslel bych si, že jiná možnost neexistuje,“ svěřil se se svými zkušenostmi jeden z pacientů neurologického oddělení nemocnice. Nijak zvlášť mu nutný výběr lékárny nevadil. „Kdybych ale musel za léky více doplácet a neměl u sebe tolik peněz, stálo by mě to další cestu zpátky,“ dodal. Nemocnice ale zatím žádné stížnosti neeviduje. „Poskytujeme komplexní péči, k tomu patří i možnost vyzvednou si léky na jednom místě. Navíc jsme snížili doplatky, abychom vyšli pacientům ještě více vstříc. Stížnosti jsme nezaznamenali a nevyzvednutých je evidováno zatím tak 1% receptů, což je podle mne zanedbatelné číslo,“ oponuje ředitel nemocnice Filip Horák. Jak uvedl, nemocnice postupuje striktně podle ministerské vyhlášky platné od června, kterou hodlá zachovat i současný ministr zdravotnictví. Trvá jen na důsledné informovanosti pacientů. „Pro informovanost jsme udělali maximum, než jsme systém elektronických výdejek zavedli, proběhlo vše tiskem i televizí, v čekárnách visí letáky, informují i sestry na jednotlivých odděleních. Pacient má i u nás stále svobodnou volbu,“ tvrdí ředitel. Petra Jurásková