Podmínky výkupu pro I/11 nezazněly

01. prosinec 2007 | Město

Třinec - Výstavba přeložky důležité dopravní tepny silnice I/11 spojující Českou a Slovenskou republiku se v poslední době dostává pod drobnohled vládních činitelů, starostů i občanů. Nikdy v minulosti nebylo tolik jednání. Přípravy vrcholí a termíny, kdy by měly začít výkupy pozemků a nemovitostí, se blíží. „Silnice je nezbytná jak z hlediska hospodářského, tak pro životní prostředí,“ dala by se parafrázovat slova náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Pavola Lukši (KDU-ČSL), která pronesl před shromážděnými minulé pondělí ve společenském sále Kulturního domu Trisia v Třinci. Právě tam se uskutečnil pracovní mítink s občany a starosty obcí dotčenými výstavbou silnice I/11. Za předsednickým stolem zasedli vedle Lukši i starostka Třince Věra Palkovská a náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Ten posluchače ujistil, že vláda dělá vše pro to, aby byla výstavba silnice urychlena. Na trase budoucí silnice má svůj pozemek celkem 627 vlastníků. Právě jednání s nimi o výkupech pozemků o celkové rozloze 120 hektarů by mohla narušit harmonogram výstavby. Zvláště v případě, že by některé pozemky nebo nemovitosti musely být vyvlastněny. Prozatím se jedná o jednotné ceně za výkup pozemků a její výši. Na tyto otázky odpovídali zodpovědní úředníci spíš vyhýbavě. Jiří Hodač přislíbil, že se pokusí v zájmu urychlení výkupu požádat ministerstvo financí o výjimku ve sjednocení výkupní ceny pro všechny. Starostka Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec) upozornila obyvatele na možnost vyvlastnění majetku, který by lidé nechtěli prodat. Podle Palkovské nebude mít dohadování o ceně při vyvlastnění v rámci veřejného zájmu odkladný účinek. „To v praxi znamená, že se nemovitost vyvlastní a teprve potom se mohou dotčené strany bavit o výši ceny prostřednictvím soudu,“ vysvětlila znění navrhované novelizace zákona, který ještě nebyl schválen, stručně Palkovská. Na citlivou strunu přítomných zabrnkal generální ředitel Třineckých železáren Jiří Cienciala, který konstatoval, že situace v bezpečnosti dopravy v uvedených lokalitách je opravdu zoufalá, a to nejen kvůli zdravotním problémům způsobeným výfukovými zplodinami aut, ale také nesčetnými haváriemi a dokonce smrtelnými dopravními nehodami. Další zvýšení kamionové dopravy lze předpokládat se zahájením výroby v nošovické automobilce Hyundai. Statistika průjezdu nákladních vozidel hraničním přechodem v Mostech u Jablunkova rok od roku narůstá. Zatímco v roce 2001 tudy projelo 100 tisíc nákladních aut, letos za deset měsíců to už bylo půl milionu. Martin Sládek