Hronovská: Sníh nelze uklidit okamžitě

04. březen 2005 | Lidé

Každoročně nás velmi nemile překvapí, když začne padat sníh. Kromě krásně zasněžených stromů a strání však s sebou přináší také problémy motoristům a chodcům. Obzvlášť, pokud ho napadne tolik, že už není v lidských silách jej odklízet. O tom, jak si se sněhem zatím poradila v Třinci firma Nehlsen Třinec a jak na jeho nadílku každoročně reagují občané, jsme hovořili s ve-doucí odboru dopravy třinecké radnice Mi-riam Hro-novskou. Jak prozatím hodnotíte zimní údržbu ve městě? Jste spokojena s prací firmy Nehlsen Třinec? Vzhledem k tomu, kolik v letošním roce spadlo sněhu, se domnívám, že je celkem v pořádku. Všichni si musíme uvědomit, že žijeme pod horami, tudíž se sněhem ve větším množství musíme počítat. To ale znamená, že není možné jej odklidit hned a že si lidé občas musí poradit i sami. Smyslem zimní údržby není zcela odstranit sníh z vozovek a chodníků, jak se mnozí domnívají, ale pouze zmírňovat následky povětrnostních a klimatických podmínek. Ale během uplynulého měsíce jste určitě zaznamenali desítky stížností… Samozřejmě. Stížností je hodně, protože ne všechny chodníky a komunikace mohou být ve stejném čase vypluženy či posypány. Než se vozům podaří objet zadaný rajon určený plánem zimní údržby, nějakou dobu to trvá. Některé lokality jsou proto odhrnuty už ráno, jiné až k večeru. Nejhorší situaci z hlediska zimní údržby jsme všichni zaznamenali na přelomu ledna a února. Byl tehdy i zvýšený nárůst telefonátů od obyvatel? Tehdy týden téměř nepřetržitě sněžilo a skutečně nebylo možné se s takovou masou sněhu poprat v krátkém čase. Z toho důvodu byl vyhlášen na necelých 24 hodin 3. února kalamitní stav. Stížností bylo tehdy pětinásobně víc. Každou z nich zaznamenáváme a postupujeme firmě Nehlsen Třinec. Samozřejmě ověřujeme, zda je požadavek občanů oprávněný. A jaké máte zkušenosti, co se zbytečných a důležitých požadavků týče? Asi 20 procent je oprávněných a bohužel 80 procent neoprávněných. Stále si totiž většina lidí představuje, že i za hustého sněžení budou chodit po čistých chodnících bez sněhu. Zima ale znamená, že řidič i chodec se musí přizpůsobit danému počasí a stavu komunikace. Ale posledních pár dnů už je situace klidnější… Lidé si zvykli, nebo ne? Ano, dá se to tak říct. Nejhorší je, že pořád sněží, takže se musí zimní údržba provádět prakticky neustále. Ve městě to už dnes není tolik znát jako pod kopci v odlehlejších částech města. Například v Tyře či Gutech sněží opravdu hodně. Stejně tak řadíme k problematickým oblastem Osůvky, Kojkovice a část Karpentné. Než sypač projede celým rajonem, na jeho počátku to vypadá, jako by tam ani nebyl a může začít znovu. Kolik zatím stála zimní údržba? Čtyři miliony korun. Firma je placena za skutečně vykonanou práci, takže v počasí, jako je to letošní, nás stojí víc. V rozpočtu máme 7 milionů korun a nemohu odhadnout, jestli to bude stačit. Loni jsme za celou zimní údržbu zaplatili 9 milionů. Objevily se letos ve městě problémy s majiteli budov, k nimž přiléhají chodníky a tudíž jsou za jejich údržbu zodpovědní oni? Mohu říct, že v posledních letech už se potíže nevyskytují a chodníky jsou odklizeny. Tyto případy se týkají hlavně centra města. Jak je to vlastně se solením? Udržují se takto všechny komunikace, nebo jen některé? A za jakých podmínek? Chemický posyp rovněž určuje plán zimní údržby. V Třinci solíme okruh číslo jedna, což je ulice Lidická, Staroměstská, Dukelská, Přátelství, část Kanady, na sídlišti Sosna sjezdy k nemocnici a na sídliště, Borek a Osůvky po konečnou a části, kde jezdí autobusové linky. Nepříznivých ekologických dopadů se lidé bát nemusí, firma Nehlsen Třinec obnovila techniku, takže sypače mají přesné dávkování. Kvůli poškození semaforů se nesolí v centru města a v Tyře. Solí se výhradně na odhrabané komunikace a musí být mráz, aby to bylo smysluplné. Zásadně se nesolí do břečkovitého sněhu, to situaci ještě zhoršuje. Proč po několik dnů nebyly vůbec v některých částech města odklízeny dvory? Samozřejmě jsme se snažili nejdřív odklidit nejfrekventovanější chodníky. Sněhu je hodně a navíc je těžký, takže už jej technika před sebou neutlačila. Museli jsme nasadit další vozy a hodně sněhu také museli odvážet mimo. Na dvory už jednoduše nezbývala technika. Navíc ve dvorech většinou parkují auta a traktor by nemusel projet. Stejný problém je zřejmě také na sídlišti Sosna, kde mají místní pocit, že se neuklízí skoro vůbec… Problém je v tom, že radlice za traktorem není stabilní, ale během shrabování odskakuje do stran. Pokud má řidič před sebou úzký prostor, raději neriskuje možné poškození několika aut. Přestože je v zimě na Sosnové ulici zákaz parkování na jedné straně vozovky, místa je tam stále málo. Naprosto stejné je to na Kamionce a obecně na parkovištích. Ale postupně pracovníci Nehlsenu Třinec odklidili i tato prostranství. Co se děje v případě, že radlice přesto některé z aut poškodí? Stává se to každou zimu. Firma je proti tomu pojištěna a v oprávněných případech to řeší. Řidiči odklízecí techniky jsou poučeni, aby při případném poškození ihned volali policii. Děkuji za rozhovor. Petra Jurásková